Menu

Woordenwolken voorgesteld, mét zes voorleestips

Zaterdag 9 februari stelden Winny Ang & Fatinha Ramos hun nieuw prentenboek Woordenwolken voor aan een talrijk opgekomen publiek.

 

 

Het verhaal van Reni over praatangst, +4

Woordenwolken vertelt het verhaal van Reni, een meisje met veel verhalen in haar hoofd. De woorden zweven in kleine en grote bellen in haar hoofd. Maar de woordbellen zitten vast in de kronkels van haar woordenbuis.

‘Slik eens’, zegt mama. ‘Glij naar beneden met je woordbellen op schoot’, stelt haar vriendin Sarah voor. Dat durft Reni niet. Samen met dokter Uil en haar beste vrienden, Sarah en Harun, zoekt Reni een uitweg want ze wil dapper zijn. Van de dokter krijgt ze een hoofdlampje om haar woordbuis te verkennen. Ze maakt een plan en ze daalt af in haar woordenbuis. Ze ontdekt dat trucjes helpen zodat de woordbellen makkelijker naar buiten komen en ze korte zinnetjes durft zeggen.

Woordenwolken kwam er op vraag van de Vereniging Selectief Mutisme vzw dankzij crowdfunding. Selectief mutisme is een (sociale) angststoornis waarbij kinderen in bepaalde situaties, soms jarenlang, niet praten. Ze willen wel praten maar kunnen en durven het niet. www.selectiefmutisme.be 

Zes speel- en voorleestips

Met Woordenwolken kan je praatangst of extreme verlegenheid met je kind of een groep kinderen op een laagdrempelige manier bespreken. Zes tips:

  1. Reni zegt in het verhaal ‘dat durf ik niet’. De voorlezer kan aan de kinderen vragen wat ze niet durven of waarvoor ze bang zijn. Iedereen is wel bang voor iets of iemand.
  2. De voorlezer geeft het kind/kinderen een bellenblaas of zeepbellen. De kinderen blazen kleine en grote bellen. Andere kinderen kunnen naar de bellen blazen of ze proberen aan te raken.
  3. Een kind krijgt een hoofdlampje en vertelt of schrijft op waarvoor het bang is. Andere kinderen geven tips en trucs om minder bang te zijn. Het kind met het hoofdlampje geeft aan welke tip of truc nuttig is.
  4. Kinderen tekenen kleine en grote bellen op een blad papier. In enkele bellen tekenen ze een situatie of schrijven een korte zin over iets waarvoor ze bang zijn; in andere bellen tekenen ze een situatie of schrijven ze wat ze wel durven of wanneer ze dapper zijn.
  5. Kinderen knutselen vijf kleine ronde bordjes en plakken ze aan een satéstokje. Op de bordjes tekenen ze of schrijven ze lieve woordjes of korte zinnetjes, zoals ‘je bent lief’, ‘ik wil met je spelen’, ‘je bent dapper’, ‘high five’, …  De kinderen lopen rond en laten aan elkaar de bordjes zien.
  6. En ten slotte een ontspanningsoefening. Kinderen liggen op de grond of zitten op een stoel met de ogen toe: ze gaan afdalen in hun woordenbuis. Vier lichaamsdelen worden overlopen: voeten & benen, buik & rug, handen & armen en het hoofd. De voorlezer zegt telkens rustig en traag: denk alleen aan je voeten en benen, … ze worden zwaar en moe terwijl je glijdt.

Je kan deze voorleestips ook downloaden: Klik hier.

Winny Ang & Fatinha Ramos

Schrijfster Winny Ang heeft Chinees-Indonesische-Belgische wortels; ze bouwt een brug tussen haar liefde voor haar vak van kinder- en jeugdpsychiater en haar passie voor (kinder)verhalen.

Fatinha Ramos heeft Portugese roots, illustreerde verschillende kinderboeken en ontving internationale prijzen. Haar unieke en herkenbare stijl neemt je mee op reis door een magische droomwereld.

Eerder werkten ze samen aan het Sesam-verhaal Op zoek naar Yori. Beide auteurs kan je contacteren voor Auteurslezingen.be.

Bestellen

Woordenwolken is te bestellen bij Studio Sesam en je krijgt er gratis 2 mooie postkaarten bij, of te koop bij de boekhandel
24 pagina’s, harde cover, liggend A4-formaat
isbn: 978 949 2784056
€14,95