Menu

Over het bewerken van luisterverhalen in audiodescriptie

Het verhaal van Ronny

Ronny Delwiche van Audio IN 123 verwerkte de Sesam-prentenboeken tot Sesam-luisterverhalen in audiodescriptie. Hij produceert, mixt en monteert de geluiden en klanken met de ingesproken stemmen. Zelf heeft Ronny een visuele beperking en kan hij geen enkele illustratie zien …

“Het bleek een geniale mix te worden van een luisterboek, aangevuld met audiodescriptie.”

Van het gesproken boek tot audiodescriptie

Als medewerker bij vzw Transkript maakte ik 20 jaar gesproken boeken aan voor mensen met een visuele beperking. Ik ben zelf één van hen. Achter jaar geleden maakte ik via de VRT kennis met de toegankelijkheidsservice ‘Audiodescriptie’: een warme menselijke stem vertelt wat je als visueel beperkte kijker niet ziet.”

“Toen Studio Sesam me twee jaar geleden vroeg om bij wijze van pilootproject een prentenboek met audiodescriptie te voorzien van geluid en muziek, vond ik het meteen een uitdaging. Ik had geen idee van wat me te wachten stond. Het was een prettige sprong in het diepe. Het bleek een geniale mix te worden van een luisterboek, aangevuld met audiodescriptie.”

“Zelf kan ik geen enkele illustratie zien, maar al gauw werd ik door het verhaal ‘Op zoek naar Yori’ van Winny Ang en Fatinha Ramos op sleeptouw genomen. Het bleek niet moeilijk om mijn fantasie de vrije loop te laten en na een middagje luisteren en herbeluisteren had ik de soundscape met bijbehorende muziek helemaal in m’n hoofd. Een dag verder knutselen en het eerste AD-luisterverhaal was een feit. Enkele maanden later kreeg ik van Studio Sesam het voorstel om een reeks prentenboeken op dezelfde manier aan te pakken, waaronder ook een Engelse versie van Woordenwolken. En daar werkte ik heel graag aan mee.”

Luisterverhalen die uitblinken in diversiteit

“Deze luisterverhalen blinken uit in diversiteit. Elk verhaal heeft voor mij een eigen geschiedenis gekregen. De zoektocht naar het juiste geluid duurde soms langer dan je op het eerste gezicht (of beter gehoor) zou denken. Om een vijfjarige lachende kleuter te vinden met de akoestiek van een keuken ben ik via de virtuele weg naar China moeten afreizen.”

“Naast een computer en een mengtafel zijn er een dertig CD’s met geluiden, twee synthesizers, een paar microfoons en veel snoertjes aan te pas gekomen. Ook de vindingrijkheid van mijn huisgenoten heeft me vaak op weg geholpen.
Af en toe had ik wel twijfels: ‘Zit dit wel helemaal goed? Staat dat niet te zacht?’ Gelukkig kon ik altijd rekenen op de feedback van Geertje De Ceuleneer en goede vriend Sacha.”

“Bij het monteren van ‘De Fanfare’ kon ik mijn creativiteit helemaal laten gaan. Ik kon bijna letterlijk in de huid kruipen van de hoofdpersonages en haalde alles uit de keukenkasten om zelf muziekinstrumenten te maken waarmee ik de melodie speelde die spontaan in mij opkwam. Voor een ander verhaal maakte ik vleugels van papier die ik langs twee microfoons in een stereo-opstelling lied rond dwarrelen. Vrienden reikten me via het internet spontaan geluiden aan. Zo reisden spinnende katten en een blazende varaan moeiteloos van modem naar modem.”

“De twee pijlers van dit luisterproject zijn Geertje De Ceuleneer en Kristof Lowyck. Bedankt, jullie prachtige stemmen zijn nooit fysiek aanwezig geweest, maar zijn huisvrienden geworden. Graag wil ik ook Ingrid Tiggelovend van Studio Sesam bedanken voor het onvoorwaardelijke vertrouwen om me verhaal na verhaal te laten afwerken.”

Het produceren van de luisterverhalen in audiodescriptie was maar mogelijk dankzij de steun van Foundation BNP Paribas Fortis, Luisterpuntbib en de vrijwillige inzet van auteurs & Studio Sesam. De Sesam-luistverhalen zijn tijdens de coronacrisis gratis te beluisteren via www.studiosesam.be/winkel.