Na het participatief veldonderzoek gingen we van start met een creatie- en leertraject voor schrijvers, illustrators en vormgevers. Begin juli 2013 ontwierpen we een digitale folder met een oproep aan creatieven om zich kandidaat te stellen en samen superdiverse kinderboeken te maken.

Selectie van de schrijvers, illustratoren en vormgevers

Studio SESAM_Gezocht_PostkaartDeze oproep werd gedurende twee maanden verspreid naar meer dan 1.000 organisaties en uiteindelijk ontvingen we een honderdtal kandidaturen. Op voorhand waren er drie wildcards uitgedeeld aan schrijvers Laila Koubaa en Atilla Erdem en illustrator Nilufar Kuhpour.

Samen met de stuurgroep stelden we criteria (origine, talent, stijl, motivatie, vakkennis, affiniteit met kinderen, geslacht …) op en uiteindelijk selecteerden we een groep van een twintigtal creatieven. Na de eerste bijeenkomst met de groep creatieven stelden we negen duo’s -schrijver en illustrator- samen. De duo’s zijn samengesteld op basis van persoonlijke voorkeur, maar ook op basis van origine, woonplaats en ervaring met het creëren van een kinderboek.

Inspiratie door ouders en kinderen in multiculturele wijken

De negen creatieve duo’s werden gekoppeld aan een kwetsbare wijk in een stad. Ze kregen de opdracht om zich door de ontmoetingen met ouders en kinderen te laten inspireren. Daarbij kregen we hulp van het cultureel centrum Nova op het Kiel, Inloopcentrum Zuid, IVCA , De Brede School Gent, Kinderdagverblijf ’t Sleepken, de speleotheek en het buurtcentrum in de wijk Sluizeken-Tolhuis-Ham … Verder kregen de creatieven ook de opdracht om informeel of via hun duo-partner zich te laten inspireren door de multiculturele samenleving.

WereldreizigerWe werkten een methodiek voor basisscholen uit om samen met de kinderen en de creatieven ‘echte’ verhalen met tekeningen te maken. Vier derde leerjaren van de basisschool De Wereldreiziger in Antwerpen en De Mozaïek in Gent werkten 15 verhalen uit met de schrijvers en illustratoren van SESAM. De leerlingen werkten er twee lesuren aan.

Eerst moest de juf aan haar leerlingen tonen dat zij ook een verhaaltje met tekeningen kon maken. Natuurlijk kreeg de juf haar opdracht enkele dagen op voorhand. Ondertussen leerden de illustratoren van SESAM de kinderen prinsessen, mannetjes of diertjes tekenen. Als de juf klaar was, hing ze haar tekst en tekeningen aan een kleurrijke slinger en las ze haar verhaaltje voor.

Wereldreiziger6Daarna gingen de kinderen aan de slag. Ze kregen enkele zinnen of tekeningen als inspiratiebron. Op basis van deze voorzet verzonnen ze zelf hun verhaaltje, de personages en een spannend moment. Nadien ontwierpen ze een cover en tekenden illustraties bij de tekst. De ‘echte’ schrijvers en illustratoren van SESAM hielpen daarbij een handje. Was het verhaal klaar? Dan mochten de leerlingen ook hun tekst en tekeningen aan de slinger hangen en hun verhaaltje vertellen aan hun klasgenootjes. Daarna vouwden we alle bladeren tot een boekje. En zo hadden we na ons bezoek aan vier klassen 15 verhalen waarop we ons verder kunnen inspireren.

Juf Anik, zorgjuf van De Wereldreiziger, mailde ons achteraf het volgende door: “Ik heb de boekjes bekeken, en ze zien er prachtig uit. Een geslaagde onderneming. Bedankt voor jullie inzet, enthousiasme en het mooie resultaat. De leerlingen zijn er trots op!”

Hier kan je de vijftien verhaaltjes van de kinderen lezen:

Vier broers en een tijger_De Wereldreiziger 3
Op reis naar Marokko_ De Mozaiek 5
Ontvoerd_De Wereldreiziger 11
Omar wil naar het speelplein_ De Mozaiek 4
Nimo en Luca verdwaald in het bos_De Wereldreiziger 7
Misschien bestaan er spoken_De Wereldreiziger 1
Lolly krijgt een huis_De Mozaiek 1

Ik wil sterk zijn_De Wereldreiziger 9
Het mysterie van de dozen_De Wereldreiziger 2
Het monsterhuis_De Wereldreiziger 4
Het geheim van Romeo en ELise_De Wereldreiziger 8
De verrassingskus_De Mozaiek 2
De verloren doos_De Wereldreiziger 5
De superheld_De Wereldreiziger 6
De moordenaar_De Wereldreiziger 10

Coaching van de schrijvers, illustrators en vormgevers

IMG_7456De schrijvers en illustratoren kregen ondersteuning op hun weg naar het ontwikkelen van een kinderboek. Er werden regelmatig ontmoetingsdagen georganiseerd voor de creatieven met als doel om samen het traject aan te sturen, een groepsgevoel te creëren, ondersteuning te bieden, bijscholing en intervisie te stimuleren en afspraken te maken.

Ook via de besloten Facebookgroep ‘Studio Sesam’ werd er onderling kennis, ervaringen en tips uitgewerkt. We stimuleerden ook dat de creatieven elkaar ondersteunden. Voor, na en tijdens de ontmoetingsdagen konden ze bij elkaar terecht voor advies en feedback. Sommige creatieven maakten ook gebruik van het bestaande coachings- en vormingsaanbod in de sector.

Ontmoetingsdag6Onder meer dankzij de steun van het Vlaams Fonds voor de Letteren en Creatief Schrijven konden we ook coaching aanbieden door ervaren boekenmakers zoals Guy Didelez, Mylo Freeman, Leen Van den Berg, Chris Sterkens, Steve Michiels, Beatrijs Peeters, Ester van Buuren en Rob Marcelis. Deze coaches gaven advies in groep en individueel. Deze coaching werd door de schrijvers en illustratoren ontzettend geapprecieerd.

Meer over deze boeiende ontmoetingsdagen lees je op de projectsite www.sesamopenu.be.

Zie ook: