Menu

Over taal en erbij horen. Birsen Taspinar en Alois Ruitenbeek vertellen.

Birsen Taspinar Alois RuitenbeekOp zondag 18 december kwamen de Sesam-auteurs bij elkaar om te luisteren naar de verhalen en ervaringen van Birsen Taspinar, psychologe en schrijfster en Alois Ruitenbeek, trainer van leerkrachten en taalexpert bij jonge kinderen.

‘In het Nederlands zijn er ongeveer 500.000 woorden, leerkrachten gebruiken ongeveer 50.000 à 60.000 woorden en prentenboeken bevatten ongeveer 21.000 woorden. Taalwerving is een ‘dialectisch’ proces. Kinderen leren de taal door veel te praten en te lezen. Vanaf de leeftijd van 4 jaar zijn taalverschillen tussen kinderen al duidelijk merkbaar. Kinderen die zonder lees- of vertelcultuur opgroeien, lopen dan al een onoverbrugbare achterstand op. Veel van de huidige prentenboeken zijn te moeilijk voor deze kinderen. Daarom is er nood aan eenvoudige en/of meertalige prentenboeken’, besluit Alois Ruitenbeek.

img_1889Bij lezen, voorlezen of verhalen vertellen, hetzij in het dialect of de eigen moedertaal, spelen ouders en opvoeders, een cruciale rol. Ook auteurs kunnen meer aansluiting zoeken bij de belevingswereld van verschillende gezinnen. Door taal en herkenbare verhalen kunnen auteur verbondenheid met kinderen creëren en jonge lezertjes het gevoel geven om erbij te horen. ‘Wie grip heeft op de wereld, versnelt het leerproces’, stelt Birsen Taspinar.

Ook een boek kan structureel voor verandering zorgen. Met boeken en verhalen beïnvloeden we elkaar en maken zo het verschil. ‘Ook met Sesam verleggen jullie steentjes in de rivier en maken jullie cirkels in het water die steeds groter worden’, besluit Birsen.

Alois Ruitenbeek is initiatiefnemer van www.taalmozaiek.nl. Birsen Taspinar schreef het boek ‘Moeders van de stilte’, drie verhalen over drie Turks-Belgische vrouwen die strijden om zichzelf staande te houden.