Menu

Sesam 2.0 op schoolbezoek. Kinderen houden de pen vast

De auteurs van Sesam bezochten de basisscholen De Tandem op het Kiel in Antwerpen en De Mozaïek in Gent. Ze werkten samen met de kinderen verhalen uit in tekst en beeld. De auteurs werden overrompeld door het enthousiasme van de kinderen …

Basisschool De Tandem

Vóór de Kerstvakantie waren we op bezoek in het tweede leerjaar bij juf An. De auteurs Anke, Ilse, Dieter en Petra vertelden wat ze kwamen doen. Alle kinderen stelden zich voor aan de hand van een letter uit hun naam. Daarna antwoordden de kinderen op vragen van de auteurs. Wat is je lievelingsgerecht? Wat kan jij goed? Wat is je lievelingsplek? … Nadien moesten ze een leuke zin maken met hun antwoorden.

Dan was het tijd om in kleine groepjes aan de slag te gaan. Aan de hand van een ‘paspoort’ of een ‘dier’ werkten de kinderen een personage uit en schreven ze, met behulp van de auteurs, een verhaaltje in een scenario. Daarna was het tijd om te tekenen: Anke toverde houten platen, inkt en lijmrollen te voorschijn. Kinderen tekenden illustraties op witte papiertjes die ze legden op de pikzwarte inkt. Het resultaat was bijzonder fraai. De tekeningen werden op zwart papier geplakt zodat alle kinderen fier hun boekje konden tonen.

Basisschool De Mozaïek

Na de Kerstvakantie bezochten AnneMarthe, Soraya en Marie de klas van juf Eveline. De kinderen uit het derde leerjaar stelden zich voor via één (grappig) woord. Daarna antwoorden ze op een aantal vragen en de auteurs maakten een woordenspin. De kinderen fantaseerden weer de gekste zinnen bij elkaar. Enkele kinderen werden uitgenodigd om te komen tekenen op het bord en Soraya gaf een aantal tekentips mee.

Daarna werkte elke auteur met een groepje kinderen verhalen uit. Personages werden gecreëerd door een doorgeeftekening en door het bedenken van eigenschappen van deze maffe figuurtjes. Via gerichte vragen van de auteurs werden de kinderen ondersteund om hun verhaaltje uit te werken. Via carbon- en kalkpapier tekenden de kinderen er illustraties bij. Alle tekeningen werden in ‘boekjes’ geplakt. Op het einde van de dag stelden de kinderen in groep giechelend hun verhaaltjes aan elkaar voor. Ook hier werden we weer getroffen door de vele glunderende gezichtjes.